29.07.11, 22:30

Білоруський посол: Білорусам нав'язують «кольорову революцію»

Білоруський посол: Білорусам нав'язують «кольорову революцію»

Сайт «Еженедельник 2000» вирішив розпитати у посла Білорусі в Україні Валентина Величка про те, що насправді відбувається в країні.

- Валентин Володимирович, більшість українських ЗМІ сьогодні чомусь вважають за краще говорити про Білорусь або погано, або нічого. Про кризу, про вибухи в метро, про переслідування опозиції, конфлікти з Росією... І майже ні слова про економічні успіхи і позитивний досвід державного будівництва. Таке відчуття, що в пострадянському і західному інформпросторі виникла якщо не нова змова, то інформаційна блокада відносно вашої країни. Кому це вигідно?

- Я навіть більше скажу: спостерігається справжня ескалація інформаційної інтервенції, маніпуляція громадською думкою в ЗМІ. Більшість інформації про Білорусь носить замовний характер. «Сильні цього світу» цілеспрямовано нав'язують нашій країні нові сценарії «кольорової революції». Мета - зруйнувати громадську згоду, посіяти невпевненість і тривогу, а зрештою - поставити країну і її економіку на коліна. Нас випробовують на твердість, чекають здачі економічного і відповідно політичного суверенітету.

Ви напевно добре знаєте, що деякі діячі країн ЄС вже у відкриту декларують мету змінити у Білорусі конституційний лад, тобто силовим шляхом поміняти владу. Проте невдоволення економічними, політичними або соціальними процесами не надає нікому права втручатися у внутрішні справи суверенної держави.

Насправді реальність в нашій країні кардинально відрізняється від того, що нам приписують деякі політики і як усе це трактують ЗМІ. Весь цей час ми будували сучасну економіку. Зберегли кадри і виробництво, маємо свої національні бренди, відомі у світі, - це не лише БелАЗы або трактори, у нас розвинена і легка, і харчова промисловість, серйозні зрушення робляться в області високих технологій. За останні роки ми побудували сотні тисяч квартир і дали їх молодим сім'ям, досягли значних успіхів і в охороні здоров'я. Є нам чим пишатися. І тому скажу: сценарії «кольорових революцій» безперспективні в нашій країні, скільки б їх не провокували ззовні.

- Вже декілька місяців республіка переживає економічні труднощі - сталася девальвація національної валюти. І хоча ваша девальвація, визнаємо, була відчутно менша, ніж в 2008 р. пережила Україна, все ж кризова ситуація загострилася, почалося зростання цін на споживчі товари. Що насправді сталося з білоруською економікою, які причини кризи і наскільки успішно з нею справляєтеся?

- Якихось глибинних причин для кризи в економіці Білорусі немає. У черговий раз практично удвічі виросли ціни на енергоресурси, що імпортувалися. Співпало за часом і різке збільшення ввезення імпортних товарів, в першу чергу легкових автомобілів, через збільшення ввізних митних зборів, що очікувалося. Стало непросто мобілізувати відразу дуже велику кількість валюти, щоб розплатитися за усе навіть з урахуванням зростаючих об'ємів експорту. Тому з початку року спостерігався значний ріст негативного сальдо торгового балансу.

На тлі тимчасових труднощів в республіці важливу роль зіграло і нагнітання паніки серед населення в ЗМІ. Люди в очікуванні стрибка цін масово почали знімати гроші з банківських рахунків і не лише скуповували готівкову іноземну валюту, але деякі запасалися про запас у великих кількостях продуктами - рослинною олією, сіллю, цукром, а також промисловими товарами. Потім, звичайно, з'ясувалося, що паніка була штучною. І в той же час, незважаючи на проблеми у валютній сфері, в економіці відзначається висока динаміка росту за рядом основних показників.

Зверніть увагу: за січень - травень 2011 р. досягнутий найвищий ріст ВВП за останні 10 років - 12,5% при прогнозі 9-10%. Значно збільшився об'єм інвестицій в основний капітал - на 31%. Підйом економіки забезпечений ростом продуктивності праці - на 12%. Зниження енергоємності ВВП за перші чотири місяці забезпечене на рівні - 8,9% при прогнозі 6-7%. Збільшення обсягів промислового виробництва за січень - травень склало 12,5%. І це при досить високому показнику минулого року - 11,3%.

Стійкою залишається ситуація і на ринку праці. Рівень безробіття тримається в соціально допустимих межах, він дуже низький в порівнянні з країнами Європи - на кінець травня цього року складав 0,7% чисельності економічно активного населення.

Є позитивні тенденції і в зовнішній торгівлі. Експорт товарів за 5 міс. цього року в порівнянні з тим же періодом минулого виріс на 61,2% і склав 14,9 млрд. дол., а імпорт - на 56,7%, до 18,7 млрд. дол. Якщо на початку року збільшення імпорту випереджало експорт майже на 40 відс. пунктів, то за 5 міс. розрив різко скоротився, і зараз маємо 4,5 відс. пункту на користь експорту.

- Які заходи конкретно робить влада для протидії кризі?

- Уряд розробив спеціальну програму по збалансованості економіки. Для стабілізації ситуації на внутрішньому валютному ринку Радою Міністрів і Національним банком реалізуються заходи по посиленню кредитно-грошової політики і нарощуванню золотовалютних резервів. Створюється прозорий механізм курсоутворення як результат переходу на єдиний курс білоруського рубля в усіх сегментах валютного ринку. Проводиться оптимізація витрат консолідованого бюджету, що включає впорядкування і обмеження витрат у рамках держпрограм. Ми також намагаємося зробити умови залучення іноземного капіталу прийнятнішими.

Нині білоруські підприємства за наявності власної або притягненої від нерезидентів іноземної валюти мають право використати її на попередню оплату імпорту без яких-небудь обмежень. Подальша оплата білоруськими суб'єктами господарювання імпорту за рахунок наявної або купленої валюти також не обмежується.

Крім того, для розвитку зовнішньоторговельних стосунків держав Митного союзу Нацбанк з 16 березня дозволив білоруським імпортерам вільно проводити авансові платежі за зовнішньоторговельними договорами на користь підприємств Російської Федерації і Казахстану, а з 30 березня - вільно проводити платежі у білоруських рублях, російських рублях і тенге за імпортне устаткування, що придбавалося у підприємств цих країн.

Розширений перелік випадків видачі дозволів на розрахунки в іноземній валюті на території Білорусі. До таких випадків віднесені реалізація палива на автозаправних станціях, туристична діяльність, послуги у сфері готельного бізнесу, надання медичних і освітніх послуг нерезидентам і інші напрями.

Приймаються заходи по підтримці бюджетників, у тому числі підвищення пенсій з урахуванням інфляції, адресна допомога незаможним.

Для стабілізації ситуації на споживчому ринку введені певні обмеження на продаж автомобільного палива на автозаправних станціях - не більше 200 л на один вантажний транспортний засіб. Затверджений перелік товарів і норм їх вивезення за кордон фізичними особами, при перевищенні яких підлягає сплаті спеціальний збір, а також перелік товарів, тимчасово заборонених до вивезення фізичними особами.

Працюємо над створенням 15 великих холдингів з розрізнених підприємств. Перші три планується створити на базі Мінського моторного заводу, БелАЗа і ВАТ «Амкодор». Крім того, Білорусь і Росія мають намір до кінця цього року підписати документи по автомобільному холдингу «Росбелавто» на базі МАЗа і КамАЗа.

Для залучення нових технологій і створення спільних підприємств розглядається ряд проектів, один з головних - повна зборка LCD -панелей у Білорусі. Наша країна вже має необхідний потенціал для успішної реалізації такого проекту.

Вживаємо заходи по підтримці реальних процентних ставок по депозитах фізичних осіб у білоруських рублях на такому рівні, який може забезпечувати гарантовану доходність заощаджень населення у банківській системі і їхню велику привабливість в порівнянні з альтернативними напрямами інвестування приватних коштів.

Щоб вирішити проблеми на валютному ринку, країні необхідно притягнути зовнішні ресурси. Ми уклали кредитну угоду з Євразійським банком розвитку про надання кредиту із коштів антикризового фонду Євразійської економічної спільноти у розмірі 3 млрд. дол. Перші 800 млн. вже отримали, наступний транш - 440 млн. дол. повинні отримати не пізніше жовтня.

Опрацьовується можливість залучення на прийнятних умовах кредитів іноземних банків не менше 1 млрд. дол. під заставу виручки від експортних постачань калійних добрив або активів «Беларуськалію». Нарешті, приплив валюти в країну може бути забезпечений за рахунок публічного розміщення акцій великих вітчизняних підприємств на зарубіжних фондових ринках.

- Та все ж, незважаючи на кризу, навіть цього року очікується приріст ВВП приблизно на 4%. А взагалі впродовж багатьох років ваші показники росту порівнянні з однією з найбільших економік світу - Китаю. Яким чином країні вдавалося досягти таких темпів?

- Високі темпи росту ВВП базуються на високих параметрах розвитку усіх інших базових сфер економіки. Ці темпи забезпечені за рахунок підвищення ефективності роботи підприємств, інвестиційних проектів, реструктуризації і модернізації.

В агропромисловому комплексі стимулюється розвиток високоефективного великотоварного виробництва. Крім того, постійно збільшується об'єм інвестицій в основний капітал при істотному збільшенні припливу прямих іноземних інвестицій. Білорусь широко рекламує у світі свої інвестиційні можливості. І головою держави поставлено завдання по входу країни до числа держав з найкращим бізнес-кліматом (їх 30).

Будівництво житла - пріоритетний напрям соціально-економічної політики, його темпи постійно нарощуються. Ми виходимо на абсолютно новий рівень індустріального житлового будівництва, впроваджуючи ресурсо- і енергозбережні технології, оновлюючи машинний парк будівельних організацій.

Експорт також найважливіший пріоритет нашого соціально-економічного розвитку. Розширюємо географію продажів, розвиваємо універсальні торгові і сервісні мережі, у тому числі у рамках міжнародної технічної кооперації, удосконалюємо фінансові механізми підтримки експорту.

Наприклад, активно розвиваємо сферу лізингу для реалізації промислової продукції за кордоном. Створена державна лізингова компанія «Промагролизинг» із статутним фондом 400 млрд. руб. Ведеться робота із створення мережі регіональних складів і логістичних центрів, з'являються нові складальні виробництва білоруської техніки за кордоном.

Як бачите, ніяких особливих секретів немає, усе це - продумана і відповідальна економічна політика.

- Є приклади відвертого політичного тиску на республіку - деякі структури і фігури за межами вашої країни іноді переходять усі мислимі рамки дипломатичного етикету. Ось зовсім нещодавно директор представництва Всесвітнього банку по Україні, Білорусі і Молдавії Мартін Райзер заявив: «Незважаючи на соціальні досягнення минулих років, економічна модель Білорусії вичерпала свої можливості». Щоб робити подібні заяви, треба щонайменше розуміти, яка все-таки модель економіки побудована і будується сьогодні у Білорусі. У вас державний капіталізм, ринкова економіка з високою долею держави або за основу берете змішану планово-ринкову модель на кшталт Китаю?

- Не думаю, що назва економічної моделі Білорусі має принципове значення. Справа в суті, в економічній і соціальній політиці, що реалізовується, в результатах, в рівні життя.

Свого часу Білорусь відмовилася від шокової терапії на користь еволюційного розвитку. За ці роки склалася білоруська модель, яка, треба це добре розуміти, поєднує переваги ринкового господарства з високим рівнем соціального захисту. Тобто т. з. білоруська модель заснована не на революційній ломці колишніх засад, а на вдосконаленні економічної бази, що склалася, і використанні державних інститутів в усіх сферах, де вони можуть бути корисні і ефективні.

Незважаючи на виниклі останнім часом проблеми у валютній сфері, в економіці, проте, відзначається висока динаміка росту по ряду найважливіших показників. Ми реально почали стабілізувати сферу зовнішньої торгівлі. Темпи росту експорту і імпорту стали урівноважуватися, і в квітні вперше в історії нашої країни місячний об'єм експорту товарів склав більше 3,5 млрд. дол. і зберігся на тому ж рівні в травні. Росту цього показника сприяла, у тому числі, і девальвація нацвалюти. Крім того, нам вдалося стабілізувати ціни на споживчі товари. А уряд і Нацбанк до кінця року планують забезпечити єдиний обмінний стабільний курс на рівні 5000 білоруських рублів за долар США.

- Одна з переваг Білорусі серед країн СНД - соціальна політика. Розкажіть, на чому останніми роками зроблений упор, які основні соціальні параметри (пенсія, стипендія, зарплата, прожитковий мінімум, посібники з догляду за дитиною) і як вони змінилися при 50% -вій девальвації?

- Головна мета соціальної політики - надати кожній працездатній людині можливість своєю працею або заповзятливістю забезпечувати сімейний добробут, а для непрацездатних і нужденних громадян - надійний соціальний захист. При цьому соцзахист має бути виключно адресним і спрямованим на конкретні найбільш незахищені групи.

У Білорусі найменший в СНД розрив в доходах між найбільш і найменш забезпеченими, що, за нашим глибоким переконанням, є цінним досягненням нашої моделі, відбиває справедливіший розподіл доходів.

За останні п'ятнадцять років реальні грошові доходи населення виросли більш ніж в п'ять разів. Реальний розмір призначених пенсій за їх купівельною здатністю за п'ять років збільшився більш ніж на 30%.

Пенсійне забезпечення є одним з пріоритетів соціальної підтримки держави. З урахуванням демографічної структури населення, обумовленої його старінням, отримують пенсії 26% населення, а витрати на їх виплату складають 11% ВВП.

Особлива увага приділяється жителям сільської місцевості, які гостріше за інших відчувають труднощі: там менш розвинена соціальна інфраструктура, включаючи транспортні послуги і побутове обслуговування.

В системі матеріальної допомоги сім'ям з дітьми держава використовує пільги по оподаткуванню, оплачує повністю харчування дітей в дитячих дошкільних установах, як і раніше закуповує підручники для школярів. Малозабезпеченим сім'ям надаються безготівкові житлові субсидії - якщо плата за житло і комунальні послуги перевищує 25% середньомісячного сукупного доходу сім'ї.

Щоб дати уявлення про рівень доходів населення, назву зразкові цифри в доларах, хоча це не до кінця відображає реальний стан справ - в різних країнах адже купівельна спроможність однієї і тієї ж валюти відрізняється. Але все таки: бюджет прожиткового мінімуму у нас зараз складає близько 70 дол., середня зарплата в травні ц. р. з урахуванням минулої девальвації - приблизно 330 дол., а пенсія - в середньому близько 135 дол. Стипендія у студентів - близько 80 дол. При народженні дитини одноразово виплачується посібник, який досягає близько 550 дол., крім того, щомісячно матерям по догляду за дитиною виплачується від 70 до 120 дол.

У вересні заплановано підвищення соціальних пенсій і стипендій. Це робиться, щоб підвищити доходи найменш захищених перед початком опалювального сезону, а також у зв'язку з ростом тарифів ЖКГ. Ми компенсуємо втрати, які несуть громадяни у зв'язку з девальвацією.

Враховуючи поточну ситуацію в економіці, до кінця цього року будуть скоректовані і прогнозні показники рівня реальної заробітної плати. В ході компенсації втрат доходів населенню планується не піднімати тарифну ставку першого розряду. Ми не збираємося провокувати інфляцію, замість цього використовуємо механізми індексації.

- В країнах СНД, напевно, недостатньо добре знають, що Білорусь впродовж багатьох років серед лідерів за показниками якості життя (наприклад, це щорічно констатують автори доповіді ООН «Індекс розвитку людського потенціалу», де Білорусь - в лідерах СНД). У вас не лише одні з найвищих соціальних стандартів на пострадянському просторі, але і найменший в Східній Європі рівень наркоманії, алкоголізму, злочинності, найнижчі показники захворюваності СНІДОМ і так далі. За рахунок чого вам це вдавалося досягти?

- Так, в міжнародному рейтингу за таким комплексним показником, як індекс людського розвитку, Білорусь вийшла в групу держав з високим рівнем розвитку людського потенціалу.

Те, що досягнуто, - це результат планомірної і послідовної роботи, у тому числі адресної соціальної політики.

У нас працює республіканська програма, спрямована на підвищення престижу і можливості здобуття якісної освіти, підтримку творчої і наукової молоді, розвиток системи працевлаштування молоді. З усією серйозністю і відповідним ресурсним забезпеченням ведеться пропаганда здорового способу життя. Досить висока допомога молодим сім'ям, у тому числі по частині доступності нового житла. Вживаємо попереджуючі заходи по нерозповсюдженню серед молодих криміналу, пияцтва, наркоманії. Потрібно відмітити і роботу органів внутрішніх справ, зокрема профілактичну. За останні п'ять років кількість скоюваних в країні злочинів знизилася на чверть, і сьогодні воно найнижче в Східній Європі.

Значна увага передусім приділяється житловому будівництву і забезпеченню житлом нужденних громадян, у тому числі молодих сімей. За останні п'ятнадцять років об'єми житла, що вводиться, виросли в три рази, і нині за масштабами житлового будівництва Білорусь займає лідируюче положення серед країн СНД. Наприклад, за минулі п'ять років більше 170 тис. молодих сімей у рамках державних програм пільгового будівництва покращили свої житлові умови.

У нас також одна з лідируючих позицій у світі за рівнем фінансування сфери освіти - близько 6% ВВП щорічно. За останні п'ятнадцять років чисельність студентів зросла більш ніж в два рази, а за кількістю студентів з розрахунку на 10 тис. чол. ми вийшли на середньоєвропейський рівень - 445 чол.

Один з пріоритетів соціальної політики - охорона здоров'я. У цій області Білорусь має найвищі показники не лише в СНД, але і серед багатьох передових, розвинених країн світу. Зокрема, на кожні 10 тис. населення у нас 50 лікарів і 120 фахівців середньої медичної ланки - це відповідає найвищим міжнародним стандартам.

Як бачите, результати, про які ми говоримо, досягнуті завдяки комплексному підходу до рішення найрізноманітніших проблем і викликів.

- Економіка Білорусі за європейськими мірками досить диверсифікована. Не маючи величезних природних ресурсів, у вас зберігся великий машинобудівний комплекс, оброблювальна і легка промисловість, швидкоросле сільське господарство. Слабке місце - залежність від імпорту енергоресурсів. Відомо, що основні енергоресурси ваша країна отримує з РФ за нижчими цінами, ніж світові. Через що ж виникла криза платежів з РФ по електроенергії? І взагалі чому білоруси пішли на таку рішучу диверсифікацію постачань нафти - за рахунок постачань з Венесуели? З РФ в той же час будується як-не-як Митний союз.

- Стратегія розвитку енергетичного потенціалу Білорусі до кінця 2020 р. передбачає диверсифікацію постачань енергоносіїв. Це нормальне прагнення будь-якої держави забезпечити енергетичну безпеку, і це ніяк не заважає будівництву Митного союзу.

Наш спільний з Україною проект транспортування нафти по трубопроводу Одеса-Броди в аверсному режимі - хороший приклад взаємовигідної співпраці в цій сфері.

Білорусь зацікавлена також в співпраці з Україною і в спорудженні заводу по регазифікації зрідженого газу, який планується побудувати на Чорноморському узбережжі. Це буде ще один важливий напрям нашої з вами спільної роботи, що забезпечує диверсифікацію постачань енергоносіїв в наші країни.

У нас є достатньо потужностей, щоб забезпечити себе електроенергією. Сьогодні потреби Білорусі в електроенергії складають приблизно 34,5 млрд. кВт/год. При цьому потужності білоруських станцій дозволяють виробляти і значно більше електроенергії - приблизно 45 млрд. кВт/год. Але для цього необхідно задіяти у тому числі неефективні потужності. Тому нам вигідно імпортувати невелику кількість російської електроенергії. Постачання з Росії цього року повинні скласти тільки 3 млрд. кВт/год.

Насправді білоруси не відчули обмежень постачань з Росії, пов'язаних з частковою затримкою оплати через складнощі конвертації валюти. Наступного дня проблема вирішилася, і постачання поновилися. Як бачите, ніякої «кризи платежів» по електроенергії де-факто і де-юре немає. А є лише прагнення деяких ЗМІ створити ажіотаж навколо нашої країни і піднести ситуацію так, щоб можна було подумати, ніби білоруси дійсно залишилися без тепла і світла.

- У світі і в Україні створюється враження, що утворення Союзної держави РФ і Білорусі дещо загальмувалося. Ви згодні з цим твердженням? Чи можливо, що пріоритети тепер зроблені на інтеграцію з РФ у рамках Митного союзу? Якщо так, поділитеся досвідом переговорів з МС, на які поступки Білорусі довелося піти і що розраховуєте отримати натомість від партнерів?

- Розвиток усебічної співпраці з Росією - усвідомлений вибір Білорусі. Це один з пріоритетів нашої зовнішньої політики, в основі якого лежать не лише географічні, геополітичні, історичні і інші чинники, але і взаємодоповнюваність економік двох держав, тісні коопераційні зв'язки між білоруськими і російськими підприємствами, від яких залежить благополуччя мільйонів людей.

За роки союзного будівництва Білорусь і Росія досягли серйозного прогресу у формуванні єдиного митного і гуманітарного простору, ми уніфікували національні законодавства, забезпечили тісну координацію в зовнішній політиці, у сфері оборони, безпеки, боротьби зі злочинністю.

Реалізуються десятки спільних програм і проектів в промисловості, енергетиці, будівництві, в області інновацій і нових технологій. Спільно освоюємо космос, розвиваємо комп'ютерні технології, працюємо у багатьох інших сферах.

Особливе значення у білорусько-російських стосунках надається забезпеченню рівних прав і створенню єдиної системи соціальних гарантій громадянам двох країн, які мають однакові можливості при працевлаштуванні, виборі місця проживання, здобутті освіти, медичних послуг.

Союзний проект продовжує залишатися своєрідним локомотивом руху до більш комплексної інтеграції на просторі СНД. Перспективи розвитку білорусько-російської співпраці ми зв'язуємо за участю наших країн в Митному союзі і формуванням Єдиного економічного простору (ЄЕП) «трійки». МС і надалі ЄЕП - це поглиблена форма інтеграції, яка припускає створення вигідніших умов взаємодії для підприємств МС.

Договір про Митний кодекс МС для трьох країн набув чинності з липня 2010 р. Таким чином, можна констатувати, що сьогодні вже створений повноцінний Митний союз нехай доки з окремими, тимчасовими вилученнями.

Слід зазначити, що створенню МС передувала довга, копітка робота по зближенню норм законодавства трьох країн, створенню єдиного митного тарифу, застосуванню єдиних заходів нетарифного регулювання, інших правил переміщення товарів через кордон МС і між його членами. Тільки таке зближення дозволяє повністю зняти усі внутрішні бар'єри у взаємній торгівлі і контроль перенести на зовнішні межі МС.

Уніфікація принципів регулювання зовнішньоторговельної діяльності зажадала внесення змін до національного законодавства країн-учасниць і напрацювання великої нормативної правової бази МС. Така робота триває і зараз.

Хотів би ще ось на чому зупинитися. Після розпаду Радянського Союзу колишні республіки самостійно будували основи власного митного, валютного і податкового законодавства, виходячи зі своїх інтересів. Але створення будь-якого інтеграційного об'єднання, особливо такої міри близькості, як Митний союз, припускає компроміс між своїми інтересами і інтересами партнерів.

Так, у Білорусі у рамках МС з'явилися певні міжнародні зобов'язання - наприклад, в частині проведення тарифної політики, захисних заходів в зовнішній торгівлі. Але від інтеграції ми чекаємо взаємну вигоду. До основних таких вигод для Білорусі можна віднести перенесення усіх видів контролю з білорусько-російської межі на зовнішній контур. Як результат - тепер відсутні ввізні митні збори у взаємній торгівлі (що, зрозуміло, сприятиме взаємному росту експорту), скасовані діючі правила визначення країни походження товарів у взаємній торгівлі, митне оформлення товарів і транспортних засобів здійснюється з використанням єдиних форм документів.

Крім того, проведена уніфікація санітарних, ветеринарних і фітосанітарних правил, що вкрай важливо для білоруського аграрного експорту.

Усі ці аспекти забезпечують умови для вільного руху товарів по єдиній митній території, що представляється значним потенціалом для залучення іноземних інвестицій. Нарешті, показником ефективності роботи МС є зростаюча зацікавленість інших країн в участі в ньому.

- Наше останнє питання стосується зовнішньої політики - нових військових загроз і політичної ситуації у світі. Знову активізувалося розгортання системи ПРО в Європі, але діалог між РФ і НАТО, судячи з усього, поки не складається - Захід не готовий йти на створення спільної з РФ ПРО, що, звичайно ж, серйозно зняло б напруженість в Європі. Яка буде відповідь Білорусі і РФ? Наскільки взагалі координуються дії оборонних відомств і зовнішня політика Білорусі з РФ у рамках ОДКБ і Союзної держави?

- Політика в області оборони і зовнішньополітичний курс Білорусі будується в тісній координації з Росією, по-іншому не може бути у рамках Союзної держави і Митного союзу.

Співпраця в оборонній сфері між збройними силами Росії і Білорусі грунтується на програмі дій Республіки Білорусь і РФ по реалізації договору про створення Союзної держави. Я б сказав, що саме у військово-політичній сфері партнерство Білорусі і Росії досягло найбільшого успіху і довіри. Між військовими відомствами наших країн є, по суті, повне взаєморозуміння з усіх питань.

Значним кроком в розвитку російсько-білоруської військової і військово-технічної співпраці, який помітно підвищив обороноздатність двох країн, стала угода про спільну охорону зовнішніх кордонів в повітряному просторі і створенні Єдиної регіональної системи протиповітряної оборони. В умовах зміни геополітичної ситуації у світі, про яку ви говорите, думаю, тільки подальша тісна координація наших збройних сил і може служити чинником нейтралізації будь-яких викликів і загроз, у тому числі нашій національній безпеці.

Що стосується збройних сил Білорусі, то в останній період вони зазнали серйозної модернізації і, вважаю, приведені у відповідність з реальними викликами часу.

Джерело - 2000.net.ua

Поділитися: