28.01.12, 14:23

Без дошкільної освіти рідною мовою дорога Україні до Європи закрита

13 січня 2011 р. мною та Народним депутатом, Головою Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, Максимом Луцьким було зареєстровано проект Закону "Про внесення змін до Закону України "Про дошкільну освіту" (щодо виховання рідною мовою).

Зазначений законопроект передбачає встановлення на законодавчому рівних можливостей здобуття дитиною дошкільної освіти рідною мовою, а саме – відкриття дошкільних навчальних закладів, а також окремих груп в дитячих садках з вихованням регіональними мовами або мовами національних меншин.

Необхідність врегулювання питання про доступність дошкільної освіти рідною мовою обумовлена євроінтеграційним аспектом. Адже, на даний момент для України дуже важливим є виконання мінімальних умов перед Європейським Союзом з метою підписання Угоди про асоційоване членство та для початку серйозної дискусії про вступ України до ЄС.

Згідно з вимогами ЄС, в першу чергу ситуація в Україні має відповідати таким необхідним політичним умовам як консолідація демократії, дотримання прав людини, верховенство права. В цей же час в Україні відбувається системне порушення прав людини та явища дискримінації за різними ознаками. Безпосередньо у сфері освіти на законодавчому рівні лише декларативно закріплено право людини на виховання і навчання рідною мовою, гарантії ж реалізації такого права відсутні.

Більше того, ситуація з дискримінацією громадян в освітній сфері за мовною ознакою не відповідає взятим на себе Україною міжнародним зобов'язанням.

Адже 15 травня 2003 р. Україна взяла на себе зобов'язання щодо дотримання права на використання рідної мови в усіх сферах суспільного життя (Закон України N802-IV "Про ратифікацію Європейської хартії регіональних мов або мов меншин").

25 лютого 2010 р. Європейський Парламент прийняв Резолюцію про ситуацію в Україні, в якій в пункті 5, акцентуючи увагу на тому, що Україна ратифікувала Рамкову конвенцію Ради Європи про захист національних меншин та Європейську хартію регіональних мов або мов меншин, закликав докладати з боку держави більше зусиль для залучення спільнот меншин в Україні та інтеграції цих спільнот у політичне життя країни, в тому числі і шляхом забезпечення відповідного права на освіту мовою меншин.

В цей же час, Комітет Міністрів Ради Європи, затвердивши Доповідь Комітету експертів щодо виконання Україною Європейської хартії регіональних мов або мов меншин від 7 липня 2010 р., визнав факт невиконання Україною зобов'язань у мовній сфері. (п. 155 Доповіді). Безпосередньо в сфері освіти Комітет Міністрів Ради Європи констатував, що гарантоване законом право на отримання освіти рідною мовою порушується на всіх його рівнях.

У 2010 р. Комітет міністрів Ради Європи підготував Рекомендації Україні по застосуванню Європейської хартії регіональних мов або мов меншин, серед яких передбачено положення про неодмінну розробку структурованої політики у сфері освіти у тісній співпраці з представниками громадян, котрі розмовляють мовами меншин, а також забезпечення права громадян на здобуття освіти своєю рідною мовою.

3-го лютого 2011 р. на своєму 1611-му засіданні Комітет ООН з прав людини надав Україні свої Рекомендації щодо виконання нашою державою положень Конвенції ООН про права дитини. А саме, Комітет закликав Україну здійснити комплексний перегляд всього національного законодавства для того, щоб забезпечити його повну відповідність положенням Конвенції. Комітет порекомендував вжити всіх необхідних заходів для створення національної бази з питань дотримання прав дитини з комплексними даними, деталізованими за віком, статтю, етнічному та соціально-економічному походженню. Також Комітет закликав Україну активізувати зусилля щодо забезпечення прав на освіту всіх дітей, що належать до етнічних меншин, шляхом впровадження інклюзивних навчальних схем в системі загальної середньої освіти (п. 89).

30 вересня 2009 р. на щорічній сесії громадських організацій та урядів Європи під егідою ОБСЄ на тему "Зобов'язання у сфері людського виміру" (м.Варшава, Польща, більше 100 учасників), Верховний комісар ОБСЄ з питань національних меншин Кнут Воллебек заявив, що навчання в національних школах державною мовою не веде до грамотності, а в поліетнічному суспільстві потрібно забезпечити право на розвиток рідної мови не тільки в місцях компактного проживання меншин. При цьому Кнут Воллебек зазначив, що сучасний світ став свідком випадків сегрегації за мовним принципом в окремих державах, хоча двомовна або багатомовна освіта дозволяє розширити можливості людини, а держава повинна враховувати інтереси національних меншин.

30 березня 2011 р. в Страсбурзі Консультативним комітетом Ради Європи було прийнято третій висновок про виконання Україною Рамкової конвенції про захист національних меншин, в якому зазначено, що "квота навчання українською мовою на всіх рівнях продовжує зростати за рахунок мов меншин" (п. 253).

Це ще раз свідчить про те, що Європейський союз, Рада Європи, ООН, ОБСЄ визнають наявність в Україні фактів дискримінації громадян у праві на виховання і отримання освіти рідною мовою. Крім того, "міжнародне співтовариство чітко акцентує увагу влади на тому, що в обговоренні питання про міжнародне співробітництво, в тому числі про вступ України до Європейського Союзу, каменем спотикання є системне порушення в Україні прав людини.

Саме дошкільна освіта є першою сходинкою у освітньому процесі. І чим раніше і ефективніше розвиватиметься людина в сучасному суспільстві – тим більших успіхів вона зможе досягти в майбутньому. У цей же час, саме мова є важливим інструментом для отримання знань. Більше того, вченими доведено, що інтелект дитини, яка виховується не рідною мовою, значною мірою знижується.

Завдяки зареєстрованому законопроекту про внесення змін до системи дошкільної освіти ми закладаємо фундамент для формування держави, в якій на високому рівні дотримуються права людини.

Джерело

Поділитися: