Всі законопроекти в Україні будуть проходити експертизу щодо недопущення звуження прав людини
З цією метою, як народний депутат України, від колективу авторів, зареєстрував проект закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (щодо експертизи проектів нормативно-правових актів з метою забезпечення верховенства права та недопущення звуження змісту й обсягу існуючих прав і свобод людини і громадянина) N2103 від 28.01.2013.
Законопроект спрямований на належну та ефективну реалізацію принципу верховенства права шляхом забезпечення додержання прав і свобод людини і громадянина при прийнятті нових проектів нормативно-правових актів та внесення змін до чинного законодавства. У зв'язку з цим у запропонованому законопроекті пропонується запровадити процедуру здійснення обов'язкової попередньої правової оцінки проектів нормативно-правових актів у Комітеті Верховної Ради України до предмета відання якого належать питання верховенства права.
Пріоритетом для будь-якої держави має бути дотримання прав і свобод людини. 1991 року Україна, ставши незалежно державою, зробила перший крок на шляху до утвердження демократичності, верховенства права.
Безпосередньо в Конституції України присвячено окремий розділ правам і свободам людини і громадянина.
Стаття 21 Конституції України визначає, що усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними. Згідно статті 22 Основного Закону держави права і свободи людини і громадянина, закріплені цією Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. Ч. 3 ст. 22 Конституції України підкреслює, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Крім того, як зазначає Головне Науково-експертне управління Верховної Ради України у висновку до законопроекту N9787 від 03.02.2012 р. принцип верховенства права втілений у ч. 1 ст. 8 Конституції України і знайшов продовження у низці конституційних норм, спрямованих на утвердження та забезпечення прав і свобод людини і громадянина (статті 3, 22), а також у нормах, які визначають межі повноважень органів державної влади (статті 6, 19). Принцип верховенства права є одним із основних принципів функціонування демократичного суспільства та правової держави і по суті означає обмеження правом держави в особі її органів, визнання пріоритету права перед іншими соціальними нормами, а також визнання пріоритету прав людини і громадянина. Тому є підстави вважати, що принцип верховенства права, який включає в себе додержання прав і свобод людини, є принципом діяльності усіх органів державної влади, у тому числі і комітетів Верховної Ради України.
Беззаперечно, надзвичайно важливо, щоб нові проекти нормативно-правових актів, які вносяться до парламенту, а також зміни, які пропонуються внести до чинного законодавства, в жодному разі не звужували змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Однак, досить часто ми стаємо свідками того, коли ставлячи за мету врегулювання окремих прогалин чи усунення суперечностей на законодавчому рівні, автори, розробники, ініціатори законопроектів забувають при цьому про дотримання прав і свобод людини, що призводить до обмеження громадян в їх правах. Така ситуація є недопустимою, адже при цьому відбувається порушення не лише взятих Україною на себе міжнародних зобов'язань, а й в першу чергу положень Конституції, які є нормами прямої дії.
Факти обмеження та звуження законодавцем в правах і свободах громадян обумовлений і наявними прогалинами в законодавстві, а саме відсутністю механізму попередньої правової експертизи законопроекту щодо дотримання в ньому верховенства права та недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод людини і громадянина.
У той же час відповідно до Закону України "Про Концепції Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу", на комітет Верховної Ради України з питань євроінтеграції покладається обов'язок перевіряти всі зареєстровані законопроекти на відповідність та несуперечність їх положень нормам законодавства Європейського Союзу, до підписання угоди про асоціацію.
Однак, серед повноважень жодного з комітетів Верховної Ради України, в тому числі комітету з питань євроінтеграції, не передбачено механізму здійснення попередньої правової експертизи проекту нормативно-правового акту щодо дотримання в ньому верховенства права та недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод людини і громадянина. Проте існування такої процедури є надзвичайно важливим, адже це б дало змогу приймати закони та інші акти, які будуть професійно проаналізовані на предмет відповідності Конституції, внутрішньому законодавству та міжнародним договорам щодо дотримання в них прав та свобод людини і громадянин, а також підвищити рівень відповідності нашого законодавства законодавству Європейського Союзу.
Основними завданнями проекту Закону є:
• встановлення на законодавчому рівні обов'язкової процедури проходження попередньої правової експертизи зареєстрованого проекту нормативно-правового акту щодо дотримання в ньому принципу верховенства права, прав і свобод людини і громадянина;
• створення необхідних умов для того, щоб положення зареєстрованих проектів нормативно-правових актів відповідали головній тезі демократичної держави та громадянського суспільства – визнання людини як найвищої соціальної цінності та недопущення порушення її основоположних прав та свобод як людини та громадянина.
Щиро сподіваюсь, що законопроект має хороші шанси на схвалення. Адже він уже розглядався і був підтриманий профільним комітетом з прав людини у Верховній Раді України минулого скликання, але не потрапив на голосування в зв'язку з закінченням строку повноважень парламенту.